– Wynik finansowy Przewozów Regionalnych za 2014 rok wyniósł minus 5,46 mln zł. Strata spółki, w porównaniu z poprzednim rokiem, zmniejszyła się dziesięciokrotnie – chwalą się przedstawiciele PR.
Od kilku lat wynik finansowy Przewozów Regionalnych utrzymywał się na stałym poziomie – za 2011 rok wyniósł minus 52,7 mln zł, za 2012 – minus 44 mln zł, a za 2013 – minus 54 mln zł.
Jeszcze na początku lutego zarząd Przewozów Regionalnych spodziewał się za rok 2014 straty w wysokości 26 milionów złotych, co i tak oznaczałoby progres w stosunku do lat poprzednich.
– Za rok zeszły przychody ze sprzedaży biletów i dotacji przewyższą prawdopodobnie o 19 milionów koszty operacyjne. Wciąż będziemy jednak około 26 milionów pod kreską, ponieważ płacimy za obsługę długów i wykonujemy najpilniejsze modernizacje – mówił wówczas dziennikarzom Tomasz Pasikowski. Teraz ma powody do większego zadowolenia.
– Realizacja przemyślanych działań naprawczych daje nam satysfakcję, ponieważ strata na poziomie 5,46 mln zł okazała się pięciokrotnie mniejsza niż zakładaliśmy – powiedział na konferencji prasowej 2 kwietnia Tomasz Pasikowski, odnosząc się jednak do sumy spodziewanego długu w wysokości 30 milionów, a nie 26 milionów wspomnianej na poprzednim spotkaniu.
– Naprawcze działania wewnętrzne przeprowadzone w spółce objęły optymalizację zatrudnienia oraz renegocjację umów z firmami zewnętrznymi, m.in. w zakresie świadczonych usług telefonii komórkowej, ubezpieczeń OC, czy zakupu paliw do pojazdów trakcyjnych. Wprowadzono także lepsze gospodarowanie energią elektryczną. Przewozy Regionalne pracowały również nad bardziej efektywnym wykorzystaniem funkcjonujących kanałów sprzedaży biletów oraz wprowadzeniem nowych – np. aplikacji CallPay Kolej, umożliwiającej pasażerom zakup biletu przez tablet lub smartfon – podsumowała rzeczniczka spółki Joanna Bator.
– Działania naprawcze prowadzone w spółce nie wystarczą, bo przede wszystkim obciąża nas historyczne zadłużenie. Gdyby nie koszty obsługi kilkusetmilionowego długu, Przewozy Regionalne już teraz osiągnęłyby zysk operacyjny na poziomie 10 mln zł. Dlatego tak ważne dla firmy jest jak najszybsze przeprowadzenie restrukturyzacji – dodał Tomasz Pasikowski.
Na restrukturyzację wyraziła już zgodę większość marszałków (więcej czytaj TUTAJ). Pełny plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych ma zostać opracowany do końca maja, tak aby na przełomie lipca i sierpnia można było go przedstawić Komisji Europejskiej, która zgodnie z przepisami musi formalnie wyrazić zgodę na dokapitalizowanie spółki z budżetu państwa.
Dokładną analizę wyników finansowych i sytuacji Przewozów Regionalnych znajdziesz na portalu MONITOR